Núkať nižšiu mzdu a menej práce nie je medzi automobilkami bežné. Volkswagen to skúša.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Z trhu po rokoch prichádzajú priaznivé správy, no bratislavský Volkswagen, ktorý patrí medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku, sa chystá načas znížiť platy zamestnancom.
Navrhol znížiť zamestnancom mzdu o štyri percentá a osemhodinové zmeny skrátiť na šesť hodín, informovali o tom Hospodárske noviny.
Odôvodnil to investíciami do zefektívnenia a modernizácie výrobných liniek.
Šéf tamojších odborov Zoroslav Smolinský naopak vidí v ziskovej firme priestor na rast miezd o 6,9 percenta.
Návrhy na zníženie platov vraj naše automobilky ešte nevyužili, tvrdia trnavský Peugeot aj žilinská Kia.
Podnety na zníženie miezd pri vyjednávaní nevideli ani zástupcovia ľudí pracujúcich v automobilkách v Nemecku, odbory IG Metall.
Vyjednáva sa o viacerých
Volkswagen
Výroba a ľudia
Volkswagen v Bratislave zamestnáva 9400 ľudí.
Zarábajú v priemere vyše 1400 eur mesačne.
Vlani závod vyrobil podľa odhadov údajov Zväzu automobilového priemyslu viac než 420tisíc áut.
Odborový predák závodu Kia Miroslav Chládek povedal, že na rokovaniach im vedenie firmy bežne ponúka nulový rast platov.
„Väčšinou sa snažia čo najdlhšie naťahovať kolektívne vyjednávanie.
Je to stratégia, aby vypršala platnosť kolektívnej zmluvy a aby boli ľudia v neistote náchylní pristúpiť aj na nižší rast platov,“ vysvetľuje.
O výške platov vo Volkswagene sa spôsobom rozhoduje nielen priamo vo fabrike, ale aj v inom kolektívnom rokovaní.
Vzťahuje sa naň totiž takzvaná kolektívna zmluva vyššieho stupňa, ktorá platí pre viaceré podniky zároveň.
O jej parametroch rokuje Zväz strojárskeho priemyslu so zástupcami odborov z OZ KOVO.
Tí by radi videli, keby mzdy v strojárskych firmách, ktoré sa k týmto zmluvám hlásia, rástli o päť až šesť percent, povedal Emil Machyna z OZ KOVO.
Má to byť satisfakcia za infláciu či rastúcu produktivitu. Odborári v strojárskych firmách by chceli vyrokovať aj kratší pracovný týždeň.
Strojársky zväz však hlási, že berú ohľad na vývoj hospodárstva aj infláciu, a teda o takom raste nemôže byť reč.
Keď sa zmluva v strojárstve dohodne, na Volkswagen by sa vzťahovali tie jej podmienky, ktoré by boli pre zamestnancov výhodnejšie než podľa podnikovej zmluvy.
Výhodnejšia však bude skôr podniková zmluva, keďže Volkswagen ako jedna z firiem, ktorej sa rokovania týkajú, by nedal svojim zástupcom mandát na podpis nevýhodnej zmluvy, vraví Rastislav Machunka z Asociácie zamestnávateľských zväzov.
Malí a podmienky veľkých
Podpisovanie vyšších kolektívnych zmlúv sa môže v jednotlivých odvetviach podľa Machunku naťahovať.
Od januára totiž platí, že keď je dohoda platná, môžu odborári či zamestnávatelia navrhnúť, aby platila pre firmy s vyše 20 zamestnancami v celom sektore a nielen pre tie, ktoré sa k nej hlásia.
Odbory avizujú, že sa budú snažiť dostať zmluvu do celých odvetví. Stačí ju predložiť na schválenie ministerstvu a bude platiť aj pre ostatných.
V prípade strojárstva by sa rozšírená vyššia zmluva dotkla 800 firiem. To je desaťkrát viac, než keby sa nerozširovala.
Viceprezident strojárskeho zväzu Juraj Borgula nevidí dôvod, prečo by mali rozširovaniu zmlúv na celý sektor brániť. Dotklo by sa to iba ich nečlenov.
Naopak, členovia najprv musia zmluvu odsúhlasiť. Tí, ktorí sa dnes ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa nehlásia, môžu mať podľa Borgulu konkurenčnú výhodu.